June 15, 2024

În încercarea de a stopa evaziunea fiscală, autoritățile de la sud de Dunăre au venit cu o nouă măsură care îi privește, de această dată, pe clienții supermarket-urilor. Cei care merg la cumpărături și nu cer sau nu ia bonul riscă să plătească o amendă. Autoritățile anunță că îi vor controla la sânge pe cumpărători.

Noua regulă în ceea ce privește bonul fiscal este propusă de Ministerul de Finanțe printr-un amendament la Legea TVA și aduce sancțiuni pentru cei care părăsesc magazinul fără a lua și chitanța. Prin sancțiunile aplicate, autoritățile speră să reducă evaziunea fiscală.

(CITEȘTE ȘI: A COMANDAT O CAMERĂ DE SUPRAVEGHERE DE PE TIKTOK ȘI A ÎNLEMNIT DUPĂ CE A DESCHIS PACHETUL. PĂȚANIA UNUI BĂRBAT DIN SUCEAVA)

Amenzi pentru cei care nu cer bonul

Măsura ce a fost impusă la sud de Dunăre prevede amenzi pentru cumpărătorii care nu cer și nu iau bonul de la supermarket. Astfel, o amendă de 10 BGN (2,5 lei) va fi plătită de orice cumpărător care nu solicită sau nu obține o chitanță și nu o păstrează până la ieșirea din unitatea care a eliberat-o. De asemenea, este prevăzut ca amenda să fie colectată la fața locului, la punctul de vânzare, de către inspectorii fiscali.

Nu scapă de sancțiuni nici comercianții care nu eliberează chitanțe fiscale. Aceștia sunt, de asemenea, amendați, iar sancțiunile pentru ei s-au dublat. În cazul în care vorbim de persoane fizice, de anul viitor, amenda devine 1.000 BGN (2.500 lei), în loc de 200 BGN (500 lei), cât este în prezent.

O lege în ceea ce privește bonul fiscal a fost introdusă și în România în urmă cu doar câțiva ani. Aceasta prevedea că magazinele şi restaurantele au obligativitatea să afişeze avertismentul potrivit căruia clienţii pot primi marfa gratis dacă nu li se dă bon fiscal.

Potrivit Ordinului MFP nr.159/2015, publicat în „Monitorul Oficial“, comercianţii au obligaţia de a posta la vedere, în zona casei de marcat, un afiş de atenţionare din care reiese că clienţii care nu primesc bon fiscal pot pleca preluând marfa fără să o plătească.

Din prevederile normativului citat, pe care comercianţii ar trebui să le cunoască şi să le aplice, reiese că:

  • afişul îi atenţionează pe clienţi că sunt obligaţi să ceară bon fiscal, iar dacă sunt refuzaţi de comercianţi pot pleca fără să achite contravaloarea bunului cumpărat;
  • pentru cazurile în care întâmpină dificultăţi, clienţii pot suna gratuit la 0800.800.085 – serviciul TelVerde al Ministerului Finanţelor;
  • afişul de atenţionare (print, format A4) trebuie postat la vedere, în zona casei de marcat a magazinului, îndreptat spre client (nu spre vânzător), iar în cazul restaurantului anunţul trebuie prezentat pe prima pagină a meniului;
  • inexistenţa afişului se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei.

(VEZI ȘI: SCANDAL LA CASELE SELF-SCAN DIN SUPERMARKETUL AUCHAN. DE UNDE A PORNIT TOATĂ NEÎNȚELEGEREA)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *