April 14, 2024

Ananasul este extrem de popular în toată lumea, datorită aromei sale dulci și ușor înțepătoare. Are un gust inconfundabil și este foarte versatil. Poate fi consumat în mai multe feluri: fie la cuptor în compoziția prăjiturilor, la grătar sau proaspăt tăiat în salate de fructe ori smoothie.

Ananasul e fructul minune pentru sănătate

De la stimularea imunității (datorită conținutului său de antioxidanți) la reducerea riscului de cancer până la stimularea digestiei sau sănătății osoase, ananasul este un aliat al condiției de sănătate.

Scade nivelul colesterolului „rău”

Există un anumit nutrient în compoziția acestui fruct care poate influența valoarea colesterolului: bromelaina. Enzimă care digeră proteinele și care constituie miezul ananasului, bromelaina ajută la descompunerea plăcilor de colesterol din artere. În consecință fluxul sanguin funcționează mai bine, iar riscul bolilor cardiace scade.

Potrivit unui studiu din 2021 publicat în Nutrition & Metabolism, a mânca ananas zilnic este asociat cu protecția împotriva hipercolesterolemiei – nivelurile ridicate de colesterol „rău” (LDL) din sânge. Același studiu a dovedit că un consum zilnic de ananas poate reduce greutatea. Așadar, ananasul se numără printre cele mai bune fructe pentru pierderea în greutate.

Susține sănătatea inimii

Ananasul susține sănătatea inimii grație conținutului său de fibre, potasiu și vitamina C. O ceașcă de ananas, care înseamnă 165 grame de fruct, conține 2.31 grame de fibre dietetice, 180 miligrame de potasiu și 78.9 miligrame de vitamina C. Așa cum se știe, fibrele reduc tensiunea arterială.

Reduce inflamația din organism

În egală măsură, fibrele prezente în ananas, dar și în anumite legume scad inflamația din organism. Inflamația se află la originea unor afecțiuni grave ca diabetul, cancerul, bolile cardiovasculare, afecțiunile autoimune și boli renale sau hepatice.

Potasiul ajută la reglarea tensiunii arteriale și reduce riscul de boli cardiace și atac vascular cerebral. 

O analiză preliminară a mai multor fructe tropicale a arătat o scădere a lipidelor serice, trigliceridelor și lipoproteinelor cu densitate mică (LDL) la șobolani cărora li s-a dat zilnic extract de ananas timp de 30 de zile. Autorii studiului au mai remarcat o mai bună condiție cardiovasculară și reducerea inflamației. Este însă nevoie de studii mai ample pentru a evalua dacă există efecte similare la populația umană.

Îmbunătățește sănătatea gastrointestinală

Cercetările sugerează că persoanele care mănâncă regulat ananas au mai puține probleme de stomac și o funcție gastrointestinală mai bună. Fibrele din ananas sunt excelente pentru o digestie calitativă și o bună sănătate generală intestinală. 

Reduce riscul de cancer

Potrivit Everydayhealth, care citează Mayo Clinic, ananasul are efecte dovedite în reducerea riscului de cea mai temută boală, cancerul. Antioxidanții pe care îi conține, ca vitamina C, refac sistemul imunitar și previn cancerul, artrita și bolile cardiace. Calitățile sale de luptă contra cancerului se leagă de acțiunea contra radicalilor liberi.

La ce riscuri te expui în cazul unui consum în exces

Deși e delicios, ananasul nu trebuie consumat în exces, ci ca parte a unei diete echilibrate. Dacă mănânci prea mult, nu înseamn că ai parte de toți nutrienții de care ai nevoie.

Dacă mănânci prea mult ananas, te poți confrunta cu simptome inconfortabile. Un exces de vitamina C ar putea duce la tulburări intestinale ca greață, diaree sau arsuri la stomac din cauza acidității fructului. Alte efecte neplăcute sunt sângerare menstruală excesivă sau eczemele pielii. Persoanele care iau medicație pentru subțierea sângelui trebuie să fie atente la excesul de bromelaină, căci această enzimă poate influența coagularea sângelui.

Dacă preferi sucul de ananas, trebuie să fii atent la nivelurile de potasiu, în special dacă ai probleme renale.

Deși mai rar, există persoane alergice la acest fruct. Simptomele alergiei la ananas includ urticarie, dureri de stomac, vomă, diarea, umflarea feței, limbii, gâtului și buzelor, dificultăți de respirație, amețeală și chiar șoc anafilactic. 

Ca regulă generală, recomandă nutriționiștii, este preferabil să cumperi ananas proaspăt decât ananas la cutie, din cauza conținutului de zahăr adăugat al celui din urmă. Mai ales că acest fruct exotic este ușor de inclus în dieta ta.

SURSA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *